Roadtrip- Rwanda Uganda

Nu har jag tillslut fått upp bilderna från vår bussresa genom Uganda till Rwanda. Det var nog en av det bästa resorna i mitt liv. Direkt när vi kom över gränsen från Kenya till Uganda så gick det från röda sandvägar och torrlandskap till gröna kullar och stora åkrar med odlingar. Vi satt i bilen och lyssna på kenyansk musik som chafören valt ut och somnade till solnedgången. När vi vaknade var det kolsvart ute och vi var framme i Jinja. Det lös lite lampor här och där å vi frågade oss fram för att hitta vägen (dom andra stora bussarna var redan framme). Vi bodde på den campingen i Jinja i tre nätter. Där hann vi rafta i Nilen en dag, dricka öl på deras mysiga backpackerbar där dom spelade gamla hits som "sweet dreams are made of this.." och gick runt på marknaderna i staden. Jag och fyra andra drog in till Jinja en kväll men taxi. Bilen framför oss (som några killar åkte i) la av, så dom fick putta på, men kunde tillslut köra iväg. Då visar det sig att vår bil lagt av. Vi sitter alltså i kolsvart mörker i en liten skrotig bil mitt i Uganda, mobilerna funkar inte och taxichaffören springer runt med en blommficklampa runt halsen. Efter 40 minuter kom det en annan taxi och hämtade oss. Efter tre nätter lämnar vi Jinja och åker nära gränsen och sover en natt innan vi ska över till Rwanda. Landövergångarna tar alltid en himla tid. Alla tränger sig och ska fylla i en massa papper och få nya stämplar. På vägarna i Rwanda går det massor av folk längs vägarna med korgar på huvudet och färgglada kläder. Vi stannar en natt i Ruhengeri där vi sover i sovsalar med våningsängar på ett halvkristet vandrarhem. I Ruhengeri besöker vi bergsgorillorna i regnskogen. Det fanns små bebisar och stora gamla gorillor, alla på cirka 1-2 meters avstånd. Efter två nätter där avslutar vi resan i Kigali, Rwandas huvudstad. Det var så fint och bra där, vill tilbaka dit någongång. En modern storstad som var hel och ren (Nairobi kan man säga är lite mer skevt), man kunde vandra runt på kvällen och känna sig säker. Eftersom det var sista kvällen så fick vi bo på ett lyxigare hotell. Det blev en sen middag och sedan drog vi ut till en klubb som var rosa och glittrig. Sista dagen åkte alla flyg hem till Najjan olika tider. Jag och ett gäng andra fick den sena så vi tog bussen ut till en kyrka där ett av de hemska folkmorden inträffade. Det går inte att beskriva hur hemskt det var. Vi föreställde oss en mer memorialaktig plats, där man besöker kyrkan, sitter ner och minns. Guiden drar upp gallret till kyrkan och den var sannerligen "välbehållen". Kläder i högar, sklett och spår av blod på väggarna fanns kvar. 5000 människor dog i den kyrkan på det mest brutala sätten och cirka 20 stycken överlevde av dom som var där. Efter vi besökt kyrkan så tog vi pikipikis till Milles Collins (hotel Rwanda) och åt lunch. På Milles collins räddades över 1200 människor undan folkmordet. Rwanda har utvecklats otroligt mycket på de senaste 20 åren sedan folkmordet. Det finns ingen korruption, varje månad har hela landet obligatoriska städdagar, användning av plastpåsar är olagligt då det skadar miljön om man bränner upp dom och 70% av styret i landet består av kvinnor. Det vill säga; det land i VÄLRDEN med flest kvinnor i rikstagen. Kenya är möjligen de mest interntionella land i Östafrika, men har en bit att gå när det gäller andra saker. Det här var en kort sammanfattning av vår vecka (om ni pallade läsa haha), men finns mycket mer att berätta. Här är lite bilder, har inte så många från resan eftersom att man inte kunde ta med kameran överallt.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Lydia

Älskar din blogg!

2014-05-05 @ 10:38:18
Postat av: Ellis

Åååh vad häftigt det låter Olle!!

2014-05-05 @ 21:18:56
Postat av: Olivia

Lydia: Vad kul, vad glad jag blir!! :)

Ellis: åh ellis miss you. ses snart<3

2014-05-06 @ 12:07:18
Postat av: Anonym

Gud vad jag drömmer mig bort när jag läser det. Vad duktig du är på att beskriva miljöerna. Utanför regnar det och är 6 grader så jag tror jag läser det en gång till;)
Tack för att du delar med dig av alla dina upplevelser - så kul! Puss!!!

2014-05-09 @ 11:11:54
Postat av: KusseLotta

Råkade visst bli anonym, nu kanske du blev besviken att det inte var ngn hunk som hade skickat det;)

2014-05-20 @ 09:15:40
Postat av: Olivia

haha lotta! jag som trodde jag hade fått massa fans ;-)
Ne men tack så mkt!!! vi ses om lite mer än en vecka bara! puss och kram.
p.s kul att få slypea med hela släkten förra gången!

2014-05-26 @ 09:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0